Program pentru Calauze

Legea Cercetasului
1. Cercetasul crede in Dumnezeu, respecta credinta celorlalti si isi iubeste patria
2. Cercetasul nu minte si isi respecta cuvantul dat
3. Cercetasul este curajos, plin de insufletire in orice imprejurare si prieten cu toti cercetasii
4. Cercetasul este cuviincios si raspunde de faptele sale
5. Cercetasul iubeste si ocroteate natura si animalele
6. Cercetasul isi asculta si respecta parintii si indrumatorii
7. Cercetasul este dornic de invatatura si la randul lui ii invata si pe altii
8. Cercetasul este muncitor, modest si econom; respecta munca si proprietatea
9. Cercetasul duce o viata sanatoasa, este curat in gand, in vorba si in fapta
10. Cercetasul se straduieste sa faca in fiecare zi o fapta buna, oricat de neinsemnata ar fi ea


Promisiunea
Eu, cercetasul ...... , promit
1. sa slujesc lui Dumnezeu si tarii mele - Romania,
2. sa-mi ajut aproapele,
3. sa ma supun Legii Cercetasului.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!


Deviza
Gata Oricand!


Sistemul de progres

Promisiunea
1. Cercetasie + Educatie civica
-cunoaste legea cercetasului si promisiunea
-cunoaste si exemplifica, salutul (cu si fara palarie),  strangerea de mana si sloganul cercetasilor, sloganul unitatii, simbolistica uniformei si esarfei ACT-RO
-cunoaste Istoria Cercetasiei in lume si in Romania - test scris- nota minim 7 (21/30 pct)
-cunoaste sistemul de progres
-cunoaste imnul Romaniei, primele doua strofe si stie sa-l cante; cunoaste protocolul la imn si in timpul serviciului religios 
-cunoaste istoria si alcatuirea steagului national; cum se arboreaza, coboara si strange steagul
-cunoaste 2 jocuri cercetasesti
-cunoaste min. 7 puncte turistice din orasul natal
-are jurnal de cercetas actualizat zilnic
2. Campare
-demonstreaza nodurile: Dublu (Reef knot), de imbinare (Sheet bend), Cabestan (Clove hitch), Bulin (Bowline), Round turn and two half hitches, picior de caine (Sheepshank), nodul prieteniei; utilizari
-stie cum sa amenajeze o vatra de foc, cum se stinge un foc si sa construiasca o masuta de 2 persoane
-stie sa faca focul in stea (cel mai simplu)
-stie sa alcatuiasca un kit de echipament pentru o excursie de 2 zile
-stie cum sa se preateasca pentru o activitate de citeva ore (rucsac de tura + sticla apa+mancare+pelerina)
-stie si aplica igiena minima in campuri si excursi (spalat mainile, fata, dinti, intim)
-stie sa alarmeze autoritatile in caz de accident
-face diferenta intre alimentele perisabile/neperisabile (surse potabile de apa)
-cunoaste busola, punctele cardinale si stie sa citeasca o harta
-poate realiza o schita de mina a unor alei din parc, la scara
3. Aptitudini fizice
-stie sa formeze o aliniere in cerc, careu, linie, stie sa formeze coloane, formatie de deplasare cu patrula
-trece de probele de alergare (viteza + rezistenta), genuflexiuni, flotari 
-cunoaste programul de inviorare
4. Observare
-cunoaste semnele cercetasesti
5. Explorare
-cunoaste punctele cardinale, utilizarea busolei
-are notiuni si formeaza o trusa elementara de supravietuire
-tine jurnalul de cercetas actualizat la zi
-participa intr-un camp de minim 3 nopti
-stie sa foloseasca o statie de emisie-receptie
-cunoaste minim 3 animale si 3 plante reprezentative pentru Romania
6. Sanatate
-cunostinte despre corpul uman: organele vitale (inima, plamani, stomac, ficat, coloana, creier, vene, artere)
7. Disciplina
are cel putin 5 luni vechime, prezenta conform ROI unitate 

Clasa a II-a
respecta cerintele de la initiere, plus ce e mai jos:
1. Cercetasie + Educatie civica
-poate sa fie lider de patrula pentru fratii mai mici la o activitate (minim 1 luna)
-cunoaste cadrele simbolice de la toate grupele de varsta
-cunoaste 4 jocuri cercetasesti si 2 de animatie
-imagineaza si pune in scena cu patrula un moment artistic la o serbare sau un foc de tabara
-cunoaste o limba straina de circulatie internationala (fr, engl, span, ger.)
-are jurnal de cercetas actualizat zilnic
-este ghid turistic in orasul natal pentru alti cercetasi
2. Campare
-stie noduri si utilizari: Nodul de lemn (Timber hitch), Nodul Pescaresc, Nodul carutasului (Harvester's hitch)
-stie mai multe tipuri de foc: stea, polinezian, Dakota, piramida
-poate sa aprinda focul pe vreme uscata folosind numai elemente din natura si chibrit ( 2 bucati max. - ori stie ori nu stie)
-cunoaste kitul de echipament montan pentru iesire de lunga durata
-stie cum sa reactioneze in caz de accident, alarmeaza autoritatile, acorda prima asistenta a ranitului
-stie cum sa izoleaze accidentatul de sursa de pericol (apa, inaltime, curent el.)
-stie sa prepare o mancare simpla (mamaliga, salate, oua fierte, cartofi copti); stie sa foloseasca un primus
-stie sa se orienteze in teren folosind busola, harta turistica sau schita orientare turistica
-poate monta un cort de 2 persoane singur
-in tabara, construieste un obiect util, folosind materiale naturale, și demonstrand o buna utilizare a nodurilor și legaturilor (patrata, diagonala)
-cunoaste normele de siguranta și transportare a unui topor, fierastrau și cutit; demonstreaza cum se ascute un cuțit și un topor
-are trusa de supravietuire, foloseste elementele din ea
-cunoaste cum se pot imbina diferite materiale (lemn, fier)
-stie sa faca rapel de urgenta folosind un ham improvizat, o carabina si nodul semicabestan
3. Aptitudini fizice
-realizeaza intoarceri stinga/dreapta, adunare in formatie, efectueaza exercitiu demonstrativ impreuna cu patrula
-stie sa inoate, sa vasleasca, face alpinism, poate sari peste un gard egal cu inaltimea lui
-arunca cu precizie intr-un cerc cu R=10m de la 15m (3/5 incercari) 
-poate urca prin forte proprii intr-un copac de 5m inaltime
4. Observare
-Jocul lui Kim, recunoaste 18/24 obiecte dupa o observatie de 1 minut
-urmeaza un traseu care contine minim 30 semne cercetasesti.
5. Explorare
-efectueaza o excursie de 48 de ore pe timp de iarna la altitudine de max.1800 m
-efectueaza o calatorie 32 km, care sa cuprinda probe:situatii de urgenta, salvarea cuiva din foc (sau apa) sau de la inaltime, orientare cu busola, activitate de noapte; echipamentul trebuie carat in rucsac, durata calatoriei sa fie de min. 48 de ore
-cunoaste principalele reguli de circulatie pe drumul public, cunoaste  indicatoare rutiere, cum se utilizeaza un telefon
-cunoasterea localitatii in care traieste: puncte de interes locale, utilizarea transportului public local, si interurban
-cunoaste unde gaseste date despre prognoza meteo acasa sau in camp
-participa intr-un camp de minim 4 nopti
-cunoaste si numete 6 tipuri de copaci si proprietatile lor de ardere
-participa intr-o excursie la peste 2500 m
6. Sanatate
-are cunostinte despre corpul uman: sistemul osos
-cunoaste principalele boli contagioase
-stie sa improvizeze o targa
-cunoaste principalele animale care pot aplica muscaturi periculoase (tipuri de serpi , scorpion, alte animale ce pot transmite rabie) 
-stie si se poate trata folosind medicamente antiermice si antidiareeice
7. Disciplina
-are cel putin 12 luni vechime ca cercetas 
-reface testul pentru promisiune

Clasa I 
1. Cercetasie + Educatie civica
-este lider de patrula pentru grupa cutezatori minim 3 luni
-intelege rolul consiliului de unitate si participa in mod activ cel putin 3 luni
-cunoaste istoria cercetasiei in Romania
-recruteaza si initiaza pentru nivelul de promisiune pentru un alt cercetas
-cunoaste jocuri de animatie si cercetasesti functie de grupa de copii (lupi, cutezatori, calauze)
-poate sa asigure ghid turistic pentru un strain prin orasul natal
-corespondeaza cu cel putin un cercetas din strainatate (in scris)
-are jurnal de cercetas, participa la ziarul unitatii
2. Campare
-stie nodurile dublu opt, buterfly, prussik si foloseste sistemul de scripeti in salvarea unei persoane, asigurarile multiple
-cunoaste focul in etape (focul de sus in jos)
-aprinde focul folosind amnarul, fara alte ajutoare ( hartie, vata, spirt, etc.)
-cunoaste cum se utilizeaza si ingrijeste echipamentul de campare/montan (intertinere, depozitare si reparatii simple)
-poate sa aprinda focul pe vreme umeda
-stie reactia unui cercetas in situatii de urgenta
-stie sa prinda si sa prepare pentru consum hrana vie (peste, gaina, etc.)
-citeste si utilizeaza o harta topografica, stie sa reprezinte un profil logitudinal dupa curbele de nivel
-localizeaza un punct pe harta dupa coordonate date (orientare pe timp de noapte)
-poate monta un cort de 4 persoane singur
-instruieste alti cercetasi despre constructii de camp: masa, bancuta, raft, pat
-constructie adapost improvizat si supravietuieste in el 48 de ore (cu patrula)
-cunoaste reguli pentru traversarea unui lac/rau inghetat
3. Aptitudini fizice
-poate inota imbracat 20 m, poate traversa o apa de 300 m
-speologie, alpinism (via ferrata), ciclism
-arunca cu precizie intr-un cerc cu R=10 m de la 30 m
-poate urca prin forte proprii intr-un copac de 15 m
4. Observare
-Jocul lui Kim in miscare: pe un traseu retine cel putin 20 de semne, repere, etc. care se reprezinta pe o schita
-citeste o serie de urma simple intr-un sol nisipos, umed, zapada
5. Explorare
-parcurge programul "V4" (Moldoveanu, Omu, Pietrosul Rodnei, Curcubata Mare)
-isi planifica singur o excursie de 5 zile
-descrie modul in care conditiile de vreme afecteaza excursiile si masurile care se iau daca vremea se schimba in timpul unei excursii
-poate desena harta Romaniei pe o coala de hartie cu principalele cursuri de apa si muntii
-cunoaste tipurile de animale/plante din tara noastra
-cunoaste sisteme de semnalizare la distanta - pe uscat sau pe mare; cunoaste Alfabetul Morse, foloseste alfabetul utilizand un carnet cu semnele
-foloseste statia radio la distanta, cunoaste metoda "releului"
-efectueaza o excursie de 48 de ore pe timp de iarna la altitudine de max.2500 m
6. Sanatate
-are cunostinte despre corpul uman: sistemul nervos
-stie metode de asigurare a igienei in campuri si excursii (inclusiv igiena alimentara)
-stie metode de prevenire a bolilor contagioase si cele cu transmitere sexuala
-stie manevre de resuscitare pentru cazuri extreme; pozitia de siguranta
7. Disciplina
-are cel putin 2 ani vechime ca cercetas si varsta mai mare de 16 ani
-reface testul pentru clasa 2-a