Programul pentru Pui de Lup

Introducere

Activitatile noastre sunt concepute  pentru a-i motiva si dezvolta pe Puii de Lup intr-un sistem de progres individual si in echipa.
Avem in vedere posibilitatile medii ale unor copii cu varsta intre 7 si 10 ani din ciclul primar. 
O mare parte din ceea ce copiii invata se realizeaza prin jocuri la care participa si se distreaza impreuna cu alti Pui de Lup.

Suntem constienti ca nu toti copiii vor putea sa treaca prin toate provocarile, insa sarcina noastra este sa ii incurajam sa faca cat mai bine toate aceste activitati.

Aducem la un loc jocuri, provocari, experiente prin care Puii de Lup invata incercand si repetand pana reusesc, toate grupate intr-o poveste / cadru simbolic pe masura - Cartea Junglei.

In majoritatea cazurilor copiii vor invata la activitati, pe cat posibil in aer liber si in natura, dar sunt situatii in care vom avea si teme pentru acasa.

Suntem alaturi de copii pentru a-i ghida pe acest traseu de cunoastere, iar la sfarsitul ciclului nostru suntem convinsi ca vor fi pregatiti pentru a face fata provocarilor urmatoarei etape in cercetasie, cea a Cutezatorilor (11-14 ani).


Legea Puiului de Lup
1. Puiul de Lup asculta de Lupul Intelept.
2. Puiul de Lup nu se pune pe el insusi mai presus de ceilalti.


Promisiunea
Eu, Puiul de Lup ...... , promit
1. sa slujesc lui Dumnezeu si tarii mele - Romania,
2. sa-mi ajut aproapele,
3. sa ma supun Legii Puiului de Lup.
Asa sa-mi ajute Dumnezeu!


Deviza
Sa facem cat mai bine! 


Sistemul de Progres
Pentru a-si depune promisiunea si a primi esarfa Puiul de Lup trebuie sa aiba un set minimal de cunostiinte si deprinderi. Pentru a progresa individual, dar si in cadrul patrulei sale, traseul Puiului de Lup cuprinde doua trepte de progres: Clasa a II-a si Clasa I, fiecare din ele cu cerinte specifice.

Promisiunea (+ primirea esarfei)



1. sa stie ca la fiecare activitate trebuie sa aiba asupra lui: sacul mic, sticla de apa, trusa de igiena personala, mancare la pachet (cand se cere)
2. sa stie sa isi lege sireturile
3. sa stie ca trebuie si sa se si spele pe maini (inainte de masa si dupa mers la toaleta)
4. sa stie semnalele de atentie si sa raspunda la ele, sa stie sa se adune in formatie (cerc, careu, semicerc, linie)
5. sa stie sa explice si sa participe la 2 jocuri (la alegere)
6. sa stie Promisiunea si Legea, semnificatia lor
7. sa faca corect Salutul Puiului de Lup si sa stie semnificatia sa
8. sa invete Marele Strigat si semnificatia sa
9. sa stie Deviza Puiului de Lup
10. sa stie cum a ajuns Mowgli sa fie acceptat in haita, sa cunoasca 10 personaje din Cartea Junglei
11. sa aiba cateva cunostiinte despre Baden-Powell
12. sa stie sa cante primele 2 strofe din Desteapta--te romane - imnhul Romaniei
13. sa aiba o vechime de cel putin 3 luni in care s-a comportat bine, a avut prezente (cel putin 1 iesire de 1 zi din oras) si a fost activ/cu initiativa

Clasa a II-a
1. sa se alinieze si sa se deplaseze in patrula si pe patrule, sa faca corect diverse manevre, sa se deplaseze pe vizibilitate scazuta cu echipament reflectorizant
2. sa se rostogoleasca, sa faca saritura broastei peste un Pui de Lup de aceeasi inaltime cu el sau sa faca saritura stea de 10 ori
3. sa arunce o minge de 6 ori, astfel incat un alt Pui de Lup aflat la 10 metri distanta sa o poata prinde; sa prinda cu ambele maini o minge aruncata de la 6 m distanta (4 reusite din 6)
4. sa mearga cu spatele drept si sa care pe cap o greutate de aprox 1 kg, fara a-si folosi mainile, pe o distanta de 10 m, dupa care sa se intoarca la punctul de plecare (se poate proteja capul cu o sapca/bereta)
5. sa participe la o alarma pe timp de zi
6. sa stie la ce foloseste o busola si sa arate punctele cardinale
7. sa treaca testul Jocul lui Kim (simplu)
8. sa stie sa faca si sa arate la ce pot fi folosite 2 noduri
9. sa stie cum si de ce ar trebui sa isi pastreze mainile si picioarele curate, unghiile curate si taiate, dintii curati, si de ce ar trebui sa respire pe nas; sa si puna aceste lucruri in practica
10. notiuni legate de ce trebuie sa cuprinda mini-trusa sanitara
11. sa curete o pereche de bocanci, sa isi impatureasca frumos hainele, sa faca tot posibilul pentru a pasta zona patrulei ordonata si sa nu lase gunoi in urma sa
12. sa stie sa isi prezinte hainele si bagajul la o inspectie
13. sa creasca urmatoarele:
   -un bulb in apa, compost, nisip sau pamant
   -o castana sau ghinda (la fel ca la punctul precedent)
   -o seminta de fasole pe o bucata de panza
14. sa citeasca ora pe un ceas analogic si digital si sa inteleaga ora pe un ceas cu 24 de ore
15. sa stie regiunile din Romania si majoritatea prescurtarilor judetelor din Romania
16. sa  inteleaga principalele semne rutiere care pot sa il ajute cand merge singur pe strada
17. sa cunoasca steagul Romaniei, culorile, dispunerea si semnificatia, sa il deseneze in Carnetul Puiului de Lup
18. sa cunoasca 1 cantec de cercetas / de munte
19. sa aiba un Jurnal si sa il completeze la / dupa fiecare activitate
20. sa aiba o vechime de cel putin 6 luni de la depunerea promisiunii, perioada in care s-a comportat bine, a avut prezenta (participare la minimum 1 tabara de 3 zile si 3 excursii de 1 zi) si a fost activ/cu initiativa
21. sa reconfirme cunostiintele de la depunerea promisiunii (ultimul test)

Clasa I
1. sa cunoasca deplasarea in cadenta si deplasarea in pasul cercetasului
2. sa aprecieze niste distante mici: 1, 5, 10 m
3. sa se catere la 3 m inaltime intr-un copac
4. sa stea la 2 m distanta si sa arunce o minge (de handbal sau tenis de camp) intr-o tinta
(de 8 ori din 10 incercari)
5. sa fuga sau sa pedaleze pe un traseu de cel putin 400 m cu un mesaj verbal de cel putin 20 de cuvinte (incluzand cel putin 2 numere) si sa il repete corect la sosire
6. sa organizeze o stafeta cu colegii sai si sa transmita un mesaj printr-un releu
7. sa stie sa explice si sa participe la 4 jocuri (la alegere)
8. sa foloseasca o busola pentru a arata cunoasterea a cel putin 8 puncte principale ale busolei si sa identifice repere pe aceste directii sau directii pentru repere
9. sa treaca testul Jocul lui Kim (variante cu obiecte schimbate)
10. sa stie sa isi ghideze un coechipier pe un traseu
11. sa stie sa localizeze sursa unui zgomot
12. sa cunoasca si sa foloseasca 2 tipuri de noduri (in plus fata de cele de la Clasa a II-a)
13. sa pregateasca un adapost improvizat simplu si sa monteze un cort mic
14. sa participe la o alarma de noapte
15. sa pregateasca si sa aprinda un foc in aer liber, sa gateasca carnati sau ceva similar pe el, sa curete dupa aceea locul
16. sa cunoasca urmatoarele, pe baza experientei anterioare
   -curatarea si bandajarea unui deget taiat si tratarea unei arsuri sau opariri
   -intelegerea pericolului murdariei pe o zgarietura/rana
   -oprirea unei sangerari la nas
   -intelegerea importantei de a cere ajutor de la adulti
17. folosind esarfa sa lege unui genunchi ranit si sa imobilizeze antebratul
18. sa stie sa aprinda un chibrit, sa supravegheze un foc; sa inteleaga pericolul sticlei sparte, cuielor ruginite.
19. sa  produca singur una dintre urmatoarele: 
- un model /obiect  realizat in intregime din lemn (neprelucrat, cu legaturi din sfoara) carton, lut, plastilina
20. sa tina evidenta faptelor bune pe o perioada de 1 luna si sa dea exemple; sa inteleaga ca e important sa incecam sa facem cat mai multe lucruri bune
21. sa cunoasca cel putin 2 cantece de cercetas / de munte
22. sa isi ia din proprie initiativa notite (inclusiv mici schite/desene) in jurnal
23. sa isi pregateasca singur bagajul pentru o activitate scurta / 1 zi 
24. sa aiba o vechime de cel putin 12 luni ca Pui de Lup, perioada in care s-a comportat bine, a avut prezenta (participare la minimum 1 scoala de asociatie, tabere si excursii) 
25. sa reconfirme cunostiintele de la Clasa a II-a (va fi ultimul test)

nota:
-sistemul de progres este inspirat de lucrarea The Wolf Cub's Handbook / Robert Baden-Powell si de Programul ramurii de varsta Wolf Cubs din Baden-Powell Scouts' Association, membra fondatoare a World Federation of Independent Scouts (WFIS)
-aplicarea programului se face pe baza cursului pentru lideri Wood Beads Training si a metodologiei WFIS