joi, 18 decembrie 2014

Metodologia ACT-RO cu ADN de cercetasie traditionala

Ne-am infiintat ca asociatie traditionala in martie 2014 si doua luni mai tarziu ne prezentam in public la Zilele Muzeului Militar National.

Ne-am denumit traditionali fiindca ne raportam la cercetasia traditionala din Romania (1913-1937), dar si la momentul din 1990, al reinfiintarii cercetasiei, ca miscare, de catre fosti comandanti si cercetasi din perioada interbelica. Suntem traditionali fiindca ne cinstim valorile nationale, avem cultul eroilor si facem o educatie de calitate.

Cercetasia contemporana are sansa unei restartari prin revenirea la promisiunea initiala: emotia aventurilor in aer liber si natura, pornind de la metodologia traditionala descrisa de lord Robert Baden-Powell in cartea Scouting for Boys (1908).

Plecand de la cunostiintele pe care trebuia sa le aiba un aspirant pentru a depune juramantul si, mai departe, de la ce trebuia sa stie un cercetas la examenele de clasa a II-a si clasa I in perioada interbelica, am inteles sistemul de progres folosit, implicit si programa cercetaseasca din acei ani (detalii aici). 

Carnetul Cercetasului, anii '30


iulie 1932 - intalnire de lucru la comandamentul Asociatiei "Cercetasii Romaniei" (1914-1936)
(sursa: Arhiva Nationala de Filme)

Am realizat rapid ca avem o mare sansa de a prelua si adapta pentru zilele noastre o metodologie de succes.

La primul stagiu pentru lideri (26-27 aprilie 2014, Padurea Baneasa) ne-am asezat fundatia pe care urma sa construim:

a. ne-am ales denumirile si cadrele simbolice la care se raporteaza fiecare grupa de varsta:
-puii de lup (7-10 ani) din Cartea Junglei / Rudyard Kipling ies din barlogul familiei si al scolii si pornesc in cautare de experiente noi, joaca si prietenii
-cutezatorii (11-14 ani) din Doi ani de vacanta / Jules Verne invata sa se descurce in situatii neprevazute si sa descopere aventura, impreuna cu grupul din care fac parte
-calauzele (15-18 ani) din Ciresarii / Constantin Chirita sunt la varsta la care isi descopera personalitatea alaturi de prieteni de nadejde, dar si sfatuiti de lideri cu experienta. Capata incredere ca vor sti sa aleaga mai departe cele mai bune poteci, pentru ei, dar si pentru fratii lor mai mici ca varsta

b. am definit o programa, structurand activitatile pe 3 directii de dezvoltare
-trup (conditie fizica, elemente de instructie si jocuri sportive, notiuni de igiena si alimentatie)
-minte (cunoastere natura, spirit de observatie si orientare, campare si constructii de camp, gestionare situatii speciale, lucru in echipa, organizare si conducere/leadership)
-suflet (civism, patriotism, actiuni caritabile/fapte bune, dezvoltare spirituala)

c. am prezentat structura sistemului de progres: o matrice avand 
pe randuri: activitatile, grupate pe trup-minte-suflet 
pe coloane: clasele de progres (initiere, clasa a II-a si clasa I), aplicate diferentiat pe cele 3 grupe de varsta


In paralel cu pregatirea primelor noastre campuri de vara am inceput sa lucram la actualizarea activitatilor, tinand cont de programa scolara si de nivelul de dezvoltare fizica, intelectuala si emotionala a fiecarei grupe de varsta.


La deschiderea anului cercetasesc am avut finalizat sistemul de progres, dar si un calendar de activitati, gestionat de liderii ACT-RO, partial sustinut voluntar de catre specialisti din diverse domenii.


In prezent, echipa de metodologie se asigura ca fiecare unitate lucreaza dupa un plan de activitati corelat cu cadrul simbolic corespunzator grupelor de varsta si aplica sistemul de progres. De asemenea, parintii sunt tinuti la curent cu evolutia cercetasilor.


Fiecare cercetas isi cunoaste baremele practice si teoretice pe care trebuie sa le treaca pentru a-i fi recunoscuta evolutia personala si in echipa/patrula.
La nivel de recunoastere personala, sistemul va fi insotit de insemne pentru clasa a II-a si clasa I, nivelul de initiere echivaland cu purtarea esarfei.

Sistemul este scalabil si in curs de armonizare cu elemente specifice preluate international prin World Federation of  Independent Scouts (WFIS), organizatie la care suntem afiliati.

Avem incredere ca metodologia noastra se va constitui intr-o platforma de educatie nonformala de calitate, o alternativa fireasca la multe forme fara fond din oferta contemporana.


echipa care a lucrat la dezvoltarea metodologiei ACT-RO:
Alin Dimancescu – responsabil programe si comunicare
Sorin David – responsabil metodologie
Andi Sibianu – responsabil logistica si outdoor
Viorel Dobritoiu – responsabil recrutari si initiere
Bogdan Codreanu – lider coordonator pui de lup
Diana Habuc – responsabil relatii internationale