miercuri, 16 noiembrie 2016

Excursie la Marasesti si Tecuci

Pe 13 noiembrie 1916, cercetasii nostri plecau ca voluntari in Moldova. Isi lasau in urma familiile pentru a-si ajuta tara. Peste numai 2 saptamani urma sa inceapa batalia pentru Bucuresti, soldata cu ocuparea capitalei de catre cavaleria germana (6 decembrie) si retragerea armatei, guvernului si curtii regale in Moldova.
Cercetasii s-au organizat in doua mari colonii, la Solesti si Sculeni, sub comanda prof. Gh. Mugur (cdt. Marii Legiuni) si a prof. Constantin Nedelcu (cdt. Cohortei Pastorul Bucur). Au ajutat la efortul de razboi indeplinind misiuni auxiliare, faptelelor lor transformandu-i in eroi.

Am marcat evenimentele de acum 100 de ani printr-o excursie omagiala. Au participat 3 patrule de cercetasi si liderii lor. 


La plecarea din Piata Charles de Gaulle ne-am intalnit cu colegii nostri care mergeau peste weekend la Cheia. 


Calatoria a decurs cu bine, am ajuns la Marasesti dupa un singur popas. Ne-am incolonat si am intrat in curtea Mausoleului, ridicat pe locul in care, in vara anului 1917, s-au desfasurat luptele de la Marasesti, soldate cu victoria trupelor romane.

Am facut un careu si am prezentat obiectivele excursiei.
Am vorbit despre “Eroi la 16 ani”, cartea prof. Alexandru Daia. Am evocat plecarea in pribegie a cercetasilor. L-am pomenit pe cercetasul Haralambie Mateescu, care “imbracat in haine de ciobanas, plangand ca si-a pierdut oile, a trecut de nenumarate ori printre liniile dusmane, aducand totdeauna multe si pretioase informatii". Ranit in cadrul unei misiuni in vara lui 1917, primeste Virtutea Militara clasa I. Am povestit si de cercetasul Constantin Sapatino, sofer pe ambulanta de razboi, la numai 13 ani.


Cercetasii au primit o prima provocare: sa cunoasca cat mai multi din eroii ale caror statui flancheaza platoul din fata mausoleului. 
Prima statuie este a Ecaterinei Teodoroiu. Supranumita Eroina de la Jiu pe cand era cercetasa sanitara, Ecaterina s-a inrolat ulterior in armata. A participat la batalia de la Marasesti, unde a murit comandand un pluton de infanterie.


Ne-am regrupat pe patrule si am intrat in Mausoleu.


Chiar de la intrare ne-a intampinat o placa comemorativa – “Act Ctitoresc de Intemeiere”, semnata de Regele Carol al II-lea, suveranul roman la data inaugurarii monumentului (1938).


Mausoleul adaposteste osemintele a 5073 de soldaţi si ofiţeri in 154 de cripte individuale si 9 cripte comune, situate pe 18 culoare dispuse concentric si radial.
Am gasit si mormantul Mariucai Zaharia, eroina la 12 ani.


In centru se afla o capela in fata careia este amplasat un sarcofag ce contine ramasitele pamantesti ale generalului Eremia Grigoresu.


La etaj se afla Cupola Gloriei, cu fresce realizate de pictorul Eduard Saulescu. Ingerii ii vegheaza pe eroii cazuti la datorie in bataliile pomenite la baza frescelor.

Am iesit afara tacuti si impresionati. Am urcat pe terasa mausoleului de unde sunt vizibile basoreliefurile realizate de sculptorii Ion Jalea si Corneliu Medrea.


Mai departe am vizitat Muzeul luptelor de la Marasesti, situat intr-o cladire mai noua, construita in anul 1987. Expozitia tematica cuprinde fotografii, costume si efecte militare, inclusiv obiecte personale ale Ecaterinei Teodoroiu.


De la Marasesti am plecat la Tecuci, oras cu puternice rezonante cercetasesti. In anul 1925 aici s-a construit o statuie in memoria Cercetasilor eroi din primul razboi mondial. 

Ne-am cazat la Hotel Parc si dupa ce am luat pranzul de la pachet si ne-am organizat pe camere am plecat in oras. Langa Catedrala "Sfantul Gheorghe" am reperat un monument “in memoria Cercetasilor morti in perioada exodului din 1916-1917”. Aproape de acest loc se afla o fantana in care au fost gasiti dupa razboi 6 cercetasi morti.


Intorsi la hotel am servit cina mai devreme. A urmat o inspectie la bagaje. Ne-am adunat pe holul etajului 2 unde am citit despre cercetasii eroi si am trecut prin cateva din punctele cuprinse in sistemul de progres.


A doua zi dimineata la ora 8:00 s-a dat desteptarea si am iesit la inviorare.


Ne-am pregatit bagajele si dupa micul dejun am predat camerele. Ne-am oprit la Gara si ne-am facut o poza de grup langa Monumentul Eroilor Ceferisti (intr-o stare avansata de degradare, anul acesta a fost propus pentru restaurare).


De aici am mers la Statuia Cercetasului. Ne-am grupat langa statuie si cu mana pe tricolor am rostit Promisiunea Cercetasului. 


Statuia initiala, inaugurata in 1925, a fost distrusa in anul 1955 de catre comunisti. Pe soclu a fost amplasat un glob pamantesc...
In anul 1986 pe una din laturile soclului a fost amplasat altorelieful pe care l-am vazut in seara trecuta, langa catedrala.  In anul 1995 s-a inaugurat statuia actuala, asemanatoare cu cea initiala, demers realizat cu sprijinul autoritatilor locale.


Am plecat mai departe spre Manastirea Buciumeni, atestata din anul 1430, situata in mijlocul unei paduri de fag ce se intinde pe aproape 800 ha. Intre anii 1950-1990 manastirea a fost transformata de comunisti in ... ferma zootehnica a unei tabere de pionieri (astazi parasita, am urcat pana la portile ei).
Am ajuns la sfarsitul slujbei de duminica si am lasat un acatist pentru pomenirea cercetasilor eroi din primul razboi mondial. Am primit binecuvantarea parintelui, iar maicutele ne-au dat cate o carte de rugaciuni si dulciuri.


Pe o vreme foarte rece, cu un vant taios am strabatut pe jos un traseu de aproximativ 5 km, intalnind doar cativa localnici "vrednici" care incarcau lemne taiate in masinile personale…


Intr-o poiana situata pe hotarul dintre judetele Galati si Vrancea s-a desfasurat ceremonia de final a excursiei, fiecare cercetas primind o diploma de participare.


Pe drumul de intoarcere am facut un singur popas pentru un pranz intarziat. 


Ne-am reintors in Bucuresti aducand cu noi nori de ploaie, dar si multa voie buna si amintiri frumoase!


Gata Oricand!

echipa ACT-RO



vezi aici albume foto complete: