Duminica 6 noiembrie, un grup de 32 de cercetasi si 5 lideri insotitori au efectuat o vizita la Aeroportul International Henri Coanda.
Ne-am adunat in fata terminalului Plecari, unde am fost intampinati de doamna Cristina Giurgea - sef Departament Relatii Externe la Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, gazda si ghidul nostru pentru mai bine de 2 ore.
Ne-am reamintit de pionierii aviatiei romane si mondiale - Traian Vuia, Aurel Vlaicu si Henri Coanda - si am aflat cateva informatii despre istoria aeroportului.
Intre anii 1940 si 1944, armata germana a construit si exploatat o baza militara cu un aerodrom pe acest amplasament. Ulterior facilitatile au fost folosite de armata romana.
In anii ’60 s-a impus construirea unui al doilea aeroport de pasageri (dupa cel de la Baneasa), astfel incat in 1965 s-a luat decizia ca aeroportul militar sa fie convertit intr-unul civil, realizandu-se lucrari de infrastructura, printre altele o pista mai lunga decat cea de pe aeroportul din Paris (la acea data).
In 1969 aeroportul este operational, iar in 1970 se inaugureaza aerogara pentru pasageri.
In anul 1993 se inaugureaza terminalul Plecari, acesta fiind extins in 2012.
In ultimul an Aeroportul International Henri Coanda este situat in top 3 in Europa din punct de vedere al ratei de crestere a traficului.
Mai departe am primit explicatii legate de diferenta dintre un aeroport si companiile de transport aerian care il utilizeaza. Si despre ce facilitati ofera un aeroport.
Am plecat in tur, am vazut cum te poti “orienta” pentru zborul tau pe panourile informative (aflate in permanenta in actualizare) sau la ghiseele de informatii.
Dupa ce am strabatut un culoar de trecere transformat intr-o expozitie cu tematica aviatica, am fost controlati pentru accesul pe zona de sol de o echipa a brigazii antitero.
Ne-am echipat cu veste refelectorizante si ne-am imbarcat intr-un autobuz pentru transportul pasagerilor. Din mers am vazut cum se face o alimentare (prin aripa), cum se incarca bagajele in cala avionului pe o banda transportoare.
Am trecut pe langa flotila de ATR-uri, aeronave cu turbopropulsoare cu elice, ce deservesc rutele interne si rute externe pe distante mici.
Intre timp un avion al unei companii straine a inceput sa ruleze. Am ajuns la un punct unde autobuzul a putut opri si ne-am dat jos pentru a urmari decolarea.
Vizita a continuat cu o escala langa primul avion de pasageri cu reactie construit in Romania: ROMBAC 1-11.
Ne-am reimbarcat si o ultima escala am facut-o langa o aeronava moderna cu reactie, un Airbus A310 al companiei TAROM. Ghidul nostru ne-a explicat si la ce foloseste marcajul aplicat pe axul turbinei.
Am aflat si de alfabetul fonetic international folosit in aviatie (Alpha-Bravo-Charlie), comun cu cel al transmisionistilor radio.
Am intrat in cladirea terminalului si ne-am aliniat pentru final.
Cercetasii traditionali i-au multumit doamnei Cristina Giurgea pentru timpul pe care ni l-a oferit intr-o zi de weekend, intr-un mod atat de educativ si i-au inmanat un exemplar din “Cercetasii”, editia in limba romana a "Scouting for Boys" (ingrijita de ACT-RO), cartea cu care a inceput cercetasia.
Inainte de plecarea spre masini am tras cateva concluzii:
-ne putem inspira din activitatea ce se desfasoara pe un aeroport international pentru a gandi lucrurile la scara mare si cu o evolutie in timp
-putem sa lucram impreuna in echipe (patrule si unitati) si sa ne coordonam la fel cum companii diferite si din domenii diferite reusesc sa o faca pe un aeroport (asociatia), fiecare cercetas sau lider poate avea rolul sau important intr-un mecanism de precizie
-planificarea si respectarea termenelor (inclusiv punctualitatea) sunt notiuni ale unei formule de succes sau pragul de la care ratezi o "imbarcare".
Pentru data viitoare cercetasii isi vor completa jurnalele cu impresii dupa vizita si vor rezolva un Joc Kim, identificand 24 de repere/elemente relevante din activitatea unui aeroport.
Gata Oricand!
echipa Alfa Charlie Tango Romeo Oscar