vineri, 6 septembrie 2019

Cercetasia = teritoriu non-bullying

Termenul bullying a aparut de putini ani in limbajul comun din tara noastra, desi isi gaseste originea undeva la mijlocul secolului al XVI-lea, in zona nord-vestica a actualei Europe. 
Avem asadar primele referinte despre acest set de comportamente si atitudini care sugereaza un comporatament agresiv indreptat spre o persoana care nu se afla in postura de a se apara si care este caracterizat de o anumita repetitivitate. Acest inteles are un caracter international.

Este important de mentionat ca bulling-ul nu se refera doar la contextul scolar, ci la orice spatiu social: acasa, in spatele blocului, pe strada, la o petrecere, in media, retelele de socializare etc. 

De fapt, contextul social este un mediu in care aceste comportamente apar, insa sursa acestora porneste de la ceea ce numim inteligenta sociala, care vizeaza capacitatea omului de a realiza interactiuni sociale, adaptate contextului in care se afla. Aceasta capacitate este prea putin considerata in educatia din Romania, ceea ce creaza un teren propice pentru abordari toxice si defectuoase. 


Si in mediul cercetasesc, ne confruntam uneori cu aceste comportamente, Uneori simpla folosire a unei porecle intre cercetasi, in loc de adresarea uzuala, pe numele mic, il poate pune pe cel vizat intr-o postura stanjenitoare.
Metoda non-formala de educatie si interactiunile pe care le cream au rolul de a le contracara si a incuraja respectul, colaborarea, compasiunea, acceptarea, toleranta, ajutorul reciproc, spiritul civic.

Dupa activitati cercetasesti curente, de scurta durata, taberele includ momente organizatorice in care copiii pot incerca sa se pozitioneze in cadrul grupului si sa acceseze comportamente pe care le putem considera elemente incipiente de bullying, dar care sunt imediat observate si redresate, discutandu-se deschis despre efectul lor asupra celorlalti. 

Prin intermediul cercetasiei se poate preveni inca de la o varsta frageda fenomenul de bullying in cadrul propriei comunitati prin formarea caracterelor copiilor in spiritul unor relatii firesti, contribuind la dezvoltarea adultilor responsabili de maine.

De exemplu, micii cercetasi de la grupa de varsta „pui de lup” (7-10 ani, elevi in clasele primare) invata si isi desfasoara activitatile intr-un cadru simbolic inspirat de Cartea Junglei, fiind membri ai unei „haite” (metafora pentru comunitate), coordonata de Akela (liderul conducator), ajutat de ceilalti voluntari adulti (lupii intelepti). Principiile de comuniune au rol de procese reglatorii, copiii insusindu-si modelele de comportament care sunt dezirabile. Aceste principii reprezinta de fapt legea care ii ghideaza.

Legea Puiului de Lup poate fi considera non-bullying prin insasi modul in care a fost enuntata acum peste 100 de ani:
1. Puiul de Lup asculta de Lupul Intelept.
2. Puiul de Lup nu se pune pe el insusi mai presus de ceilalti

A nu te pune mai presus de celalalt pui de lup inseamna si a nu jigni, a nu initia repetitiv asupra unui coleg care poate parea vulnerabil comportamente care pot genera teama, rusine, stanjenire si respingere. Toti puii de lup sunt „crescuti” ca „frati”, membri ai aceleiasi „haite”, si care se ajuta in cadrul patrulei (formata din 6-8 membri, avand un nume si un „strigat” propriu – elemente ce au rol in crearea identitatii de grup, coeziunii echipei si apartenentei).
Haita isi reconfirma puterea, solidaritatea  si unitatea adunandu-se in jurul lui Akela la inceputul si sfarsitul fiecarei activitati, intr-un ritual numit „Marele Strigat”. Puterea trebuie inteleasa ca fiind de fapt capacitatea grupului de a lucra impreuna, de a-si folosi toti membrii in functie de potentialul propriu. 

A asculta de lupii intelepti inseamna, in contextul acesta, a fi vigilenti si a-i atentiona pe lideri (in cazul in care acestia nu au observat direct) daca un pui de lup „s-a pus pe el mai presus de ceilalti”. Situatia este discutata si rezolvata cu tact in cadrul haitei, ajutandu-i pe cei mici sa constientizeze singuri consecintele si efectele comportamentelor negative, urmand ca fiecare sa isi regleze interactiunile in mod constructiv. 

Prin activitatile cercetasesti, copiii se dezvolta armonios din punct de vedere fizic, psihic si social, pornind de la principii sanatoase de interelationare. 
Scopul nostru este sa promovam acest mod de abordare si va asteptam cu drag sa va inscrieti copiii pentru a le oferi o educatie non-formala de calitate, pe toata durata anului. 

Daca considerati ca puteti fi un Lup intelept, va asteptam sa va alaturati echipei noastre in acest demers de a completa educatia cercetasilor, cu responsabilitate si daruire.

Gata Oricand!