sâmbătă, 31 ianuarie 2015

Scoala de Iarna - pui de lup, Cheia, 2015

Ziua 1 - vineri, 23 ianuarie

Orele 16:00, ne intalnim la autogara IDM – Basarab. Cei 12 cercetasi pui de lup (grupa de varsta corespunzatoare claselor I-IV) au fost adusi de parinti sau bunici. Urmeaza sa fie coordonati de cei de cei 2 lideri - Bogdan Codreanu si Alin Dimancescu (Stefania Cioroianu nu a putut sa faca deplasarea din motive medicale, desi si-ar fi dorit mult, felicitari pentru tot ce face ca lider!), ajutati de 2 parinti insotitori – Silvana N. si Ileana N.


Am ajuns la Cheia dupa ce s-a inserat (orele 19:00) si ne-am cazat la Casa Ardeleana.


Dupa repartizarea pe camere, am coborat sa luam masa. Zumzetul micilor cercetasi si aspiranti a crescut in intensitate la sosirea mancarii. Nimeni nu a inceput insa sa manance inainte de urarea Pofta, pofta…, adresata de Bogdan, comandantul taberei, la care s-a raspuns in cor cu Bunaaaaa!.


Am iesit afara, unde a urmat o scurta ceremonie de deschidere a Scolii de Iarna. O parte dintre cercetasii Grupului de Initiativa "Alexandru Daia" participasera si la alte tabere (Cornu – septembrie si Caprioara – noiembrie). Toti au inteles ca aceasta iesire este mai mult decat o tabara. Este o scoala de iarna in aer liber, in care vom invata lucruri, ne vom verifica cunostiintele si vom face evaluari.

Micilor cercetasi li s-a explicat ca sunt situatii neprevazute (ex: incendiu, viitura etc.) in care tabara (cabana/pensiunea sau corturile) trebuie evacuata. Aceste situatii pot sa intervina si pe timp de noapte.
Se anunta cercetasilor ca va urma un exercitiu, in care evacuarea se va face cu echiparea rapida cu haine si incaltaminte de exterior + lanterna si vesta reflectorizanta.
Dupa ce se intorc in camera, cu lumina stinsa se da alarma.


Puii de lup ies in fata pensiunii echipati corect si pornesc intr-o deplasare de 30 minute. 


Invata sa pastreze formatia (coloana) compacta si ca cel din fata sa aleaga traseul cel mai bun.
Se sting lanternele, este intuneric total. Ascultam si identificam zgomotele: un rau, masini pe o sosea ceva mai departe, voci slabe.


Observam imprena Carul Mare si Carul Mic si le spunem puilor de lup ca mai tarziu, cand vor fi mai mari, vor invata sa se orienteze noaptea, dupa stele si constelatii.
La ora 22:15 suntem inapoi in pensiune si dupa 15 minute se da stingerea.

Cateva incercari razlete de batai cu perne sau pregatiri de asediu ale camerei vecine sunt inabusite din fasa de Bogdan si in scurt timp toti copiii adorm.


Ziua 2 - sambata, 24 ianuarie

Desteptarea este la 7:30, urmata de inviorare pe platoul de langa pensiune. Ne reamintim de ce e bine sa facem inviorare si de ce se face inainte de spalat si masa si nu dupa.


Urmeaza repriza de igiena personala si pregatirea pentru masa. Micul dejun il luam la ora 8:30. La ora 9:00 verificam camerele: paturile trebuiesc facute – se arata cum si se noteaza fiecare camera si individual.


Incaltamintea de exterior se pastreaza aliniata langa usa, pe hol, haina de exterior in cuier. Restul lucrurilor se pastreaza in rucsaci. Bogdan le explica cercetasilor ce trebuie sa luam cu noi intr-o deplasare si cum trebuie facut un rucsac.


Alin testeaza cercetasii din 2 camere cu o intrebare capcana: Cine s-a spalat pe picioare in baie? In urma raspunsurilor primite de la 4 baieti - Eu nu, Eu nu! - li se explica copiilor ca trebuie sa ne spalam in tabara (+ cateva notiuni elementare de igiena personala) si cei care nu s-au spalat cum trebuie, o fac acum. Se verifica ca imbracamintea de ieri sau de peste noapte sa fie schimbata.

Dupa o pauza de 15 minute, iesim in teren cu rucsacii de tura la noi. In spatele pensiunii curge un mic parau. Invatam sa alegem locul potrivit si il trecem singuri sau cu putin ajutor.


Intram in padure si urcam pana la un platou (Teren de antrenament 1 - vezi harta). Urmeaza doua ateliere.


1. La comunicare invatam cum se poate semnaliza sonor (voce, fluier), vizual (oglinda, lanterna) si radio (statie). Cercetasii inteleg necesitatea transmiterii unui semnal in caz de urgenta, li se mentioneaza existenta alfabetului Morse, din care trebuie sa retina, la aceasta varsta, codificarea pentru semnalul de urgenta SOS ( _ _ _ . . . _ _ _ ).
Se fac exercitii de semnalizare cu fluierul, apoi cu lanterna. Se arata cum se semnalizeaza cu oglinda.
Urmeaza un concurs. Puii de lup sunt legati la ochi, Bogdan fluiera, iar puii de lup se vor ghida dupa sunet pentru a gasi liderul. Este un exercitiu in completarea alarmei din seara precedenta, cand am identificat sunetele noaptea. Acum ne deplasam dupa ele.


La incheierea acestui atelier, cercetasii, grupati pe patrule, primesc cate o statie radio. Le explicam modul de lucru (pornit-oprit, selector canal, buton vorbire) si pleaca in directii diferite.


Fiecarui pui de lup i se comunica prin statie sa se deplaseze pana la un reper sau un numar de pasi stanga/dreapta/inainte/inapoi. Dupa ce executa deplasarea, comunica prin statie [nume patrula], am ajuns!


2. La supravietuire invatam cum sa folosim componentele trusei in diferite momente. Ca aplicatie practica folosim o pastila de lumanare, o cutie de conserve (goala), putina sfoara si 3 ramuri, gasite in padure, din care facem un suport. Legam cu sfoara cutia de conserve, o fixam pe support si punem putina apa. Aprindem lumanarea si incalzim apa.


Nu putem sa plecam din padure inainte de a ne intrece intr-un joc cercetasesc traditional - trasul cu funia.


Intorsi la pensiune ne dezechipam si facem o evaluare. Ce am facut, ce am invatat nou, cum ne-am descurcat fiecare singuri sau in echipa/patrula?


La masa de pranz fiecare pui de lup va trebui sa identifice 5 ingrediente, componente ale celor 3 feluri, apoi sa le scrie in jurnal.

Ne pregatim din nou de iesire. Urmeaza un hike.
La 14:15 plecam de la Casa Ardeleana, intram pe sosea in coloana, primul si ultimul cu vesta de semnalizare. Iesim de pe drumul national si intram in statiunea Cheia, pe un drum secundar, dar destul de circulat.


Dupa 2,25 kilometri, aungem la capatul statiunii, langa serpentinele care vor iesi din nou in DN 1A. De aici pleaca si un traseu spre Muntele Rosu. Intram in padure (Teren de antrenament 2) si facem o aplicatie de deplasare in patrula. Avem statiile la noi, patrulele comunica cu baza si fixeaza ce au invatat dimineata. Este si un test de spirit de echipa, de colegialitate, dar si de leadership, in care cercetasii invata sa se impuna in patrula prin decizii corecte si cooperare, nu prin argumentul celui care tipa mai tare.


Ne intoarcem pe drum, continuam turul statiunii,


si iesim din nou aproape de DN 1A. Admiram Centrul de comunicatii prin satelit Cheia, ale carui antene parabolice seamana cu niste OZN-uri uriase.


Continuam deplasarea si intram in curtea Manastirii Cheia, atestata la 1770. Biserica actuala, cu hramul Sfintei Treimi, a fost ctitorita intre anii 1835-1839, iar frescele sunt pictate de Gheorge Tattarescu. Ne facem o rugaciune si aprindem o lumanare, cu un gand bun pentru cei dragi, dar si pentru cei care nu mai sunt alaturi de noi.
Liderii le spun cercetasilor ca pe langa exercitiile pe care le facem pentru a ne dezvolta rezistenta/forta (trup) si a acumula cunostiinte (minte), partea spirituala (suflet = credinta, bucuria unei fapte bune, mila pentru cineva in suferinta etc.) vine sa dezvolte si ea, in mod echilibrat, un tanar cercetas.


Plecam mai departe si inainte de a intra din nou pe drumul national ne punem toti vestele reflectorizante. Continuam sa ne deplasam in coloana pe marginea drumului, prin intuneric, la lumina lanternelor si a felinarelor (rare) de pe sosea.

Ajungem la pensiune la ora 19:00, dupa un traseu de aproape 6 km :-)


Dupa evaluare


si o pauza scurta trecem la atelierul de istorie si creatie.

Suntem in seara zilei de 24 ianuarie, sarbatorim Unirea Principatelor Romane (24 ianuarie 1859).
Ii intrebam pe puii de lup care este semnificatia culorilor de pe tricolor. Se face o paralela intre aceaste simboluri si culorile de pe esarfa ACT-RO, unde rosu insemana munca si efort, galben - bogatia cunoasterii, iar albastru - speranta si viitorul. Putin mai devreme se invatase nodul prieteniei, pe care il facem la esarfe.


Bogdan a pregatit doua planse albe, decupaje (fotografii si texte explicative), foarfeci, lipici, scotch, creione colorate, gume. Cele 2 patrule vor trebui sa faca un colaj corect (ca informatie) si frumos (ca dispunere si elemente grafice/desene).


Dupa o ora avem nu un castigator, ci doi. Jucandu-se si lucrand impreuna, copiii au invatat putina istorie, tehnici de lipire, corelarea imaginilor cu descrierile din text si in primul rand sa lucreze in cadrul unei echipe!

 

La sfarsitul acestei activitati cantam si dansam Hora Unirii.


Urmeaza masa de seara, jocuri si completarea jurnalelor, dupa care se da stingerea.
Intre timp afara incepe se ninga.


Ziua 3 - duminica, 25 ianuarie

Din nou desteptare, inviorare, igiena personala, mic dejun.

Iesim afara si urmeaza o repriza de incalzire. Impartim cercetasii in 2 echipe. La semnalul lui Bogdan echipele se ataca cu bulgari (fara lovituri la cap), respectand o zona neutra. Incalcarea ei va atrage comanda de Bomba!


Intram in padurea de langa noi pentru atelierul de orientare.
Le explicam cercetasilor punctele cardinale (N, S, E, V), le prezentam busolele si ii invatam cum sa le folseasca: capatul rosu al acului arata Nordul si, implicit, putem determina celelalte puncte cardinale (S, E, V).
Urmeaza o aplicatie. Fiecare patrula primeste o statie radio si o busola si pleaca in directii diferite, pe amplasamente de plecare. Statia radio va ramane la seful de patrula, iar toti cercetasii vor face determinari de directie prin rotatie, verificati de colegii din patrula.
Bogdan transmite comenzi de deplasare fiecarei patrule: x pasi pe directia unui punct cardinal. Patrula trebuie sa receptioneze comanda prin statie, sa aleaga directia, sa se deplaseze pe distanta comunicata si sa transmita cand a ajuns catre baza prin statie. Alin verifica patrulele si le supravegheaza cand se departeaza mai mult de baza.


Zapada cazuta cu o seara in urma se simte pe teren, ne intoarcem la pensiune mai uzi decat in ziua precedenta.


Ne schimbam pentru drum, facem rucsacii si lasam camerele (aproape) la fel cum le-am gasit.
Ultimul pranz copiii il iau cu gandul spre drumul spre casa.

Iesim pe platou pentru festivitatea de inchidere. Bogdan are in mana fisele de evaluare. 


S-a alcatuit un clasament, pe baza fiselor de evaluare. Cu 13 stampile/stickere, primul clasat este Filip, care primeste si un puzzle cercetasesc, avand ca imagine o fotografie de grup din 1929, cu lord Robert Baden-Powell si delegatia Romaniei, din care facea parte si prof. Alexandru Daia, cel care i-a inspirat pe liderii Grupului de Initiativa in a-si alege numele.


Urmeaza un moment surpriza: depunere de promisiune. Cu strigatele Noi cunoastem Legea! (inainte de promisiune) si Este vrednic! (dupa depunerea promisiunii, inainte de a primi esarfa), puii de lup ii raspund Tatalui Lup.
Bucuria celor care si-au primit esarfa este urmata de intrebarile celor care nu au primit-o (inca). Ce trebuie sa faca, cand o sa isi ia si ei esarfa de cercetas?


Bogdan le multumeste si celor doua mame care ne-au ajutat discret, dar eficient pe parcursul acestor zile. 
Fiecare participant la aceasta Scoala de Iarna a primit o diploma. 


Am avut un program intensiv, dar echilibrat, in care acumularea de cunostiinte s-a facut in aer liber si natura, prin joaca si explorare in cadrul simbolic al Cartii Junglei (pui de lup, Tata Lup, jungla/padure, poporul liber, barlog, expeditii, joaca, adunarea haitei, Stanca Intelepciunii etc.), in baza metodologiei ACT-RO.

Ne-am luat ramas bun de la gazde si am plecat spre microbuz la ora 15:00.
Din cauza unor probleme tehnice vom fi preluati de un alt microbuz la Tancabesti. La ora 18:00 ajungem la Bucuresti, unde copiii sunt asteptati cu nerabdare. S-au intors mai bogati in cunostiinte si amintiri.


Vor avea ce sa povesteasca acasa, puilor de lup care nu a putut sa le fie alaturi de noi in aceste zile, prietenilor si colegilor de scoala.


Bogdan Codreanu - lider coordonator, Grupul de Initiativa "Alexandru Daia"
Alin Dimancescu - responsabil programe ACT-RO