Termenul bullying a aparut de putini ani in limbajul comun din tara noastra, desi isi gaseste originea undeva la mijlocul secolului al XVI-lea, in zona nord-vestica a actualei Europe.
Avem asadar primele referinte despre acest set de comportamente si atitudini care sugereaza un comporatament agresiv indreptat spre o persoana care nu se afla in postura de a se apara si care este caracterizat de o anumita repetitivitate. Acest inteles are un caracter international.
Este important de mentionat ca bulling-ul nu se refera doar la contextul scolar, ci la orice spatiu social: acasa, in spatele blocului, pe strada, la o petrecere, in media, retelele de socializare etc.
De fapt, contextul social este un mediu in care aceste comportamente apar, insa sursa acestora porneste de la ceea ce numim inteligenta sociala, care vizeaza capacitatea omului de a realiza interactiuni sociale, adaptate contextului in care se afla. Aceasta capacitate este prea putin considerata in educatia din Romania, ceea ce creaza un teren propice pentru abordari toxice si defectuoase.
Si in mediul cercetasesc, ne confruntam uneori cu aceste comportamente, Uneori simpla folosire a unei porecle intre cercetasi, in loc de adresarea uzuala, pe numele mic, il poate pune pe cel vizat intr-o postura stanjenitoare.
Metoda non-formala de educatie si interactiunile pe care le cream au rolul de a le contracara si a incuraja respectul, colaborarea, compasiunea, acceptarea, toleranta, ajutorul reciproc, spiritul civic.